منوچهر عبدالله زاده گرافیست و طراح پوستر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در خصوص گرافیک و طراحی پوستر فیلم های سینمایی، گفت: در حال حاضر در زمینه طراحی و گرافیک پوستر فیلم عده ای کار می کنند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، عده ای هم به دلیل سطح پایین فیلم ها و کیفیت نداشتن آن ها دوست ندارند در این زمینه کار کرده و اثری خلق کنند.
وی افزود: افرادی هستند که معتقدند نباید هزینه ای برای طراحی پوستر شود چون برایشان فرقی نمی کند کار هنری باشد یا خیر. البته لازم به ذکر است که فیلم هنری هم خیلی کم ساخته می شود در نتیجه پوستر ساده ای هم برای آن طراحی می شود. از طرفی هم زمانی که فروش فیلم دیگر ارتباطی با پوستر نداشته باشد فرقی نمی کند برای فیلم چه پوستری طراحی شود.
عبدالله زاده اظهار داشت: زمانی که به تبلیغات یک فیلم اهمیت می دهند در آن صورت است که برای گرافیک هم بهایی پرداخت می شود اما وقتی این اهمیت وجود ندارد وضع به همین گونه ای می شود که می بینید. چون طراحی پوستر به تنهایی در شرایط فعلی کارایی ندارد تهیه کننده و کارگردان هم می گویند برایشان فرقی نمی کند فیلم چه پوستری داشته باشد پس یک پوستر معمولی طراحی می شود و اکثر کسانی هم که آن را طراحی می کنند هیچ اطلاعاتی از این مقوله ندارند. اگر طراحی را به کسی بسپارند که کار را به خوبی می شناسد آنوقت برای گرافیک و طراحی پروسه ای طی می شود که پوستر بر فروش هم تاثیر می گذارد.
وی در پاسخ به این سوال که گرافیست، تهیه کننده و کارگردان به چه میزان در خلق این آثار نقش دارند، عنوان کرد: در گذشته شاهد دورانی بودیم که کارگردان تعیین می کرد چه کسی به عنوان طراح این کارهای گرافیکی و طراحی را انجام دهد و از یک شعور تصویری نیز برخوردار بود ولی در حال حاضر تا یک جایی از کار کارگردان نقش دارد از یک زمانی به بعد کار به دست پخش کننده که عامل اصلی تبلیغات فیلم نیز است سپرده می شود و دیگر کارگردان دخالتی ندارد؛ اغلب کسانی که پخش کننده فیلم هستند از سواد کمی برخوردارند در نتیجه هیچ وقت نمی توانند برنامه مفیدی برای تبلیغات داشته باشند و چون هیچ مدیریت تبلیغات و هنری را نمی شناسند به جاهایی که تنها بلدند چاپ دیجیتال بزنند مراجعه می کنند. تولید نکردن یک فیلم خوب، اطلاع نداشتن مدیریت فیلم از تبلیغات همه و همه می شود وضعیت حال حاضرگرافیک سینمایی ما.
این گرافیست و طراح پوستر در پاسخ به اینکه طرح هایی که بازاری هستند کمک بیشتری به فروش فیلم می کنند یا طرح های هنری، تصریح کرد: صرف اینکه یک فیلم تجاری ساخته می شود دلیل ندارد پوستری صرفا هنری داشته باشد مضاف بر اینکه هر کار بازاری هم غیر هنری نیست و می تواند یک کار خوب باشد و مخاطب را جذب کند و در عین حال درست انجام شود. اینکه ما بخواهیم برای طراحی یک پوستر فیلم صرفا یک اثر هنری خلق کنیم مهم نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر فیلم های خوبی در حال اکران است که تبلیغات خیلی بدی دارد. به طور مثال فیلمی مثل جدایی نادر از سیمین که به زیبایی درست شده است می توانست با مدیریت تبلیغاتی بهتر، بهتر دیده شود. فیلمی مثل یه حبه قند که به تازگی اکران شده نیز تبلیغات بد و ضعیفی دارد. همچنین ورود آقایان ممنوع که اصلا تبلیغات خوبی برای آن صورت نگرفت. مجموعه این عوامل مردم را نسبت به تبلیغات بدبین می کند. هر چقدر صاحبان صنعت سینما از تبلیغات درست دور شوند به همان میزان به گرافیک فیلم ها و پخش و فروش فیلم های شان نیز لطمه می خورد.
طراح پوستر فیلم «باشو غریبه کوچک» در خصوص راه حل این مسئله بیان کرد: تنها راه این است که در هر پروژه سینمایی کسی را تحت عنوان مدیر تبلیغات انتخاب کنند. ما مدیریت در زمینه های مختلف بسیار داریم اما جای مدیر تبلیغات که نقش مهمی در فروش فیلم ایفا می کند خالی است. این یکی از ضروریات برای موفقیت یک فیلم سینمایی است. باید با یک طراح گرافیک که مدیریت گرافیک را به خوبی می شناسد قرارداد ببندند و از او یک کار خوبی بخواهند. این راه مطمئنا نتیجه خواهد داد. هر فیلمی مخاطب خود را دارد و هرکدام یک نوع تبلیغات را می طلبد که همه تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: طبقه بندی مخاطبان در این طراحی ها و تبلیغات فیلم ها تاثیر زیادی دارد. موفقیت؛ در انسجام و برنامه ریزی است که یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ایران نیز نبود همین انسجام و برنامه ریزی است. متاسفانه ما امروزه شاهدیم برای گرافیک و طراحی فیلم یک شخصی روبه روی رایانه می نشیند و با استفاده از چند نرم افزار بی اطلاع از طراحی و گرافیک وبدون اینکه نقشی از خود به جای بگذارد پوستری آماده می کند و اغلب هم از یک یا دو عکس استفاده می شود و پوستری بیرون می آید که قرار است مخاطب جذب کند.
وی متذکر شد: البته بی سوادی عامل اصلی همه این قضایا ست. اگر تهیه کننده یک فیلم سواد داشته باشد از شنیدن حرف های طراح رنجیده نمی شود و درس هایی هم می گیرد اما اغلب تهیه کننده ها در مقابل طراح و نظریاتی که ارائه می کند جبهه می گیرند و ترجیح می دهند با طراحی کار کنند که بی سواد باشد اما هرچه می خواهند بپذیرد. پیشنهاد من انتخاب یک مدیر تبلیغات است که کمک می کند کارها با موفقیت بیشتری دنبال شوند.
عبدالله زاده در ادامه درخصوص آثاری که تا به امروز خلق کرده است خاطر نشان کرد: حدود 40-50 پوستر سینمایی کار کرده ام که از میان آن ها می توانم به پوستر فیلم های «گل های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «چون باد» به کارگردانی محمدعلی سجادی، «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی، «حکم» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «زیر درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «میکس» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «دختری با کفش های کتانی» به کارگردانی رسول صدرعالی اشاره کرد.
وی در پایان گفت: مدتی است که از سینما فاصله گرفته ام و مشغول فعالیت های گرافیکی دیگری هستم.
انتهای پیام/ن.ف
شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۳:۰۵
ارسال نظر